Intresset för att köpa elbil begagnat är större än någonsin. I takt med att nyproduktionen av elbilar ökat, så har också andrahandsmarknaden växt. Du skulle med andra ord kunna göra ett riktigt bra fynd nu. Frågan är bara – vågar man köpa en begagnad elbil?
Här går jag igenom vad du bör tänka på och vilka delar av bilen du ska ha lite extra koll på.
Om du tittar efter din första begagnade elbil så kanske du känner dig lite vilse. Vad är det du egentligen bör ha koll på? Kan du lita på att en begagnad elbil håller lika bra som en bensindriven? Vad är det som gäller för den begagnade elbilens batteri?
På sätt och vis kan det nog anses tryggare att köpa en begagnad elbil än en fossildriven, inte minst när jag jämför de båda lite närmare. Den främsta anledningen är att elbilar har färre delar som påverkas av slitage, jämfört med fossildrivna.
Elbilarnas andrahandsmarknad är också betydligt yngre och här har de flesta begagnade elbilar tillverkats relativt nära i tid. Många av de begagnade elbilarna på marknaden har tidigare varit leasingbilar, med relativt få mil bakom sig. Att köpa en begagnad elbil kan med andra ord vara riktigt smart och fördelaktigt!
Det finns dock en del saker att ha lite extra koll på vid ett begagnat köp och här tipsar jag om de fem viktigaste.
Att kunna ladda sin elbil är givetvis den viktigaste aspekten. Får du ingen kräm in i bilen så kommer den inte rulla många meter. Den största skillnaden mellan en fossilbil och en elbil är att det tar lite längre tid att ladda, än att tanka drivmedel. Det gäller därför att ha en plan för själva laddningen av din elbil.
Det finns en stor fördel med att kunna ladda bilen i hemmet. Det är en befriande enkelt att komma hem och bara koppla in laddaren och låta det hela sköta sig självt. Det är dessutom tidssparande då alternativet är att bege sig i väg till en laddstation, vilket snabbt blir både bökigt och jobbigt. Inte minst eftersom du med stor sannolikhet kommer att behöva spendera din tid där medan bilen laddas upp.
Ladda hemma – billigt och enkelt
Något av det första att se över är alltså vilka laddningsmöjligheter du har. Kan du förbereda för en laddbox i det egna hemmet? Hur ser det ut på jobbet? Bor du i hyres – eller bostadsrätt? Vilka regler gäller för laddstolpar och laddboxar där du bor?
Att köpa en egen laddbox kostar mellan 5.000 – 12.000 kronor och på det tillkommer sedan en monteringskostnad. Här finns dock möjligheter till bidrag1 från staten med upp till 50%.
Själv har jag satt en laddbox i garaget och kopplar in bilen för laddning så fort jag kommer hem. Det blir snabbt rutin, ungefär på samma sätt som att jag sätter mobilen på laddning när jag kliver innanför dörren. Att ladda elbilens batteri är något jag gör på ren rutin numera, utan att jag ens tänker på det. Att jag dessutom slipper ta en omväg förbi macken några gånger varje vecka är oerhört skönt att slippa.
Laddkablar – vilken typ bör du ha hemma
När du köper en begagnad elbil bör du kolla upp vilka kablar som ingår i köpet. Att behöva köpa nya laddkablar kan kosta många tusenlappar. Att börja elbilsägandet med dyra kabel-inköp är ju en tråkig start. Det kan också visa sig bli bökigt att hitta rätt kabel, då olika bilmodeller använder olika typer av kablar, men även olika styrka och spänning.
De två kablar du främst behöver är; en kabel för laddning via 220V via vägguttag (s.k. schuko-kabel) och en typ 2-kabel, vilken du kan ansluta till olika laddplatser; t.ex. laddstationer, parkeringshus eller dylikt. Om dessa inte ingår så bör du kolla upp vad sådana kostar och väga in det i priset för den begagnade elbilen. Här hittar du mer information om olika typer av laddkablar2.
Kontrollera så att alla kablar som ingår är hela och inte har synligt slitage. Du bör också själv pröva att koppla in kabeln och påbörja en laddning av elbilen. Då ser du att allting fungerar som det ska. Här är det också bra att försöka få lite koll på vilka laddningstider det är som gäller.
Den kanske vanligaste oron vid köp av en begagnad elbil är batteriet. Batteriet är ju också den enskilt viktigaste komponenten i en elbil. Det är batteriet som driver motorn och avgör nästan helt hur bilen kommer fungera. Många tror felaktigt att batteriet i en begagnad elbil skulle ha tappat mycket av sin kapacitet. Den här oron är överdriven3 och inte sällan felaktig.
En modern elbil har ett batteri som med största sannolikhet kommer överleva resten av bilen. Ofta tappar batteriet märkbar kapacitet först efter 15.000 mil. Där någonstans brukar batteriet tappa 10–20% i batterikapacitet. Ofta mycket mindre än så.
De flesta biltillverkare lämnar dessutom rejäla garantier på sina batterier, inte sällan upp till 8–12 år, eller upp till 16.000 mil. Det får nog anses vara ett bevis på att tillverkarna verkligen litar på sina produkter. Kolla upp vad som gäller för just den elbil du är intresserad av.
Hur mår batteriet i en begagnad elbil?
När du köper en begagnad elbil av en återförsäljare så ska du alltid fråga om batterihälsan. En seriös bilhandlare har alltid all information om bilen i varudeklarationen. Många handlare lägger dessutom upp informationen direkt på nätet, så att du enkelt kan få koll på de olika modellerna som finns inne.
Köper du en begagnad elbil privat så ligger undersökningsplikten hos dig själv som köpare. Några få bilmodeller kan ge dig information om batteristatus direkt i bilens display, men det är ovanligt. Det finns läsare du kan koppla in för att se status på bilens batteri, men det är oftast krångligt och kräver ofta installation av specialprogram. Du kan även ta bilen till en auktoriserad verkstad och betala för en battericheck, men det är något som kan kosta en rejäl slant.
Det finns också bilmärken där du hyr själva batteriet. Den typen av bilar är oftast billigare att köpa, men där tillkommer då en månadskostnad för själva batteriet. En kostnad som påverkas av din körning. Fördelen är att du inte behöver oroa dig för batteriets status, men nackdelen är att du sitter med en återkommande månadskostnad för själva batteriet. Fråga alltid vad som gäller för batteriet på just den elbil du är intresserad av.
Har du Räckviddsångest?
Du har säkert hört begreppet räckviddsångest när det kommer till elbilar. Oron över att batteriet inte kommer räcka hela vägen eller att det skulle råda brist på laddstolpar längs rutten. Det bästa botemedlet mot räckviddsångest är att titta på hur du faktiskt kommer använda din elbil. Ska det primärt vara en pendlarbil till jobbet eller ett fordon anpassat för långfärder?
En långtur på semestern kräver så klart att du måste kunna ladda elbilen ett par gånger på vägen, men om du ska pendla till jobbet så kommer du med största sannolikhet inte behöva ha laddstolpar längs vägen. Många gånger kanske vi också inbillar oss att vi använder bilen till längre avstånd än vad vi faktiskt gör i verkligheten. Att föra lite statistik på de rutter man tar med bilen brukar förvånansvärt ofta visa på att vi oftast använder bilen till betydligt kortare rutter än vad vi tror.
Körsträckan per laddning, räckvidden, är dock något du verkligen ska ta med i beräkningen när du tittar på en begagnad elbil. Hur ser verkligheten ut kontra tillverkarens siffror? Batteriets hälsa kommer påverka räckvidden, men även din körstil och yttre väderförhållanden. Vinterkyla förbrukar t.ex. mer batteri än ljummet vårväder.
Provkör elbilar och få bättre koll innan du köper
Ta en titt på bilens färddator när du testkör. Nästan alla elbilar loggar energiförbrukningen och för statistik under körningen. Det här kan ge dig en bra överblick på hur mycket kräm bilen förbrukar utifrån just din körstil och yttre omständigheter. Det absolut bästa är om du kan få testköra en fullt laddad bil och sedan ta den på en långtur, tills batteriet blir halvfullt.
Över lag är oron för batteriets status i en begagnad elbil som sagt överdriven. De generösa garantierna och det faktum att batterierna tappar så pass lite i kapacitet, även efter tiotusentals körda mil, talar sitt tydliga språk. Den begagnade elbilens batteri är väldigt sällan en källa till problem.
Att äga och köra en elbil är billigare än en fossilbil. Förutom lägre driftskostnader kräver elbilen dessutom mindre service. Du slipper många av de tråkiga servicekostnader som är förknippade med en fossilbil. Du kommer aldrig behöva byta olja, filter eller serva saker som växellådor, kamremmar och avgassystem.
Vad kostar det att ladda en elbil?
För att få svar på frågan hur mycket det kostar att ladda en elbil, måste du titta lite olika saker. Hur ser ditt elavtal ut? Kommer du ha en laddbox hemma? Kan laddboxen i så fall känna av när elpriset är som lägst? När på dygnet är det billigast att ladda?
Se över din el och dina energiavtal. Försök att uppskatta hur många mil du kommer pendla per vecka och gör sedan en beräkning på vilka driftkostnader du kommer få.
Gör en kalkyl
För att få ännu mer koll på dina bilkostnader kan du jämföra vilka kostnader det blir med en elbil, kontra en fossilbil eller laddhybrid. Här bör du väga in saker som körstil, drifts- och servicekostnader. Du kan även använda dig av en bilkostnadskalkyl5.
En annan sak att ha med i beräkningen är värdeminskningen på själva bilen. En enkel tumregel är att titta på vad äldre modeller har haft för värdeminskning. På senare tid har elbilarnas andrahandsvärde i vissa fall stått sig bättre än fossilbilar. Detta gäller främst senare års elbils-modeller.
Att köpa en begagnad elbil av en etablerad återförsäljare kommer ofta med vissa garantier du inte får med en privatperson. Här kan det också ingå förmånliga försäkringsavtal under de första åren, vilket kan vara både tryggt och bekvämt.
En annan fördel med att vända sig till en bilhandlare är att det kan finnas många leasingavtal som löper ut när kunderna byter in sina gamla elbilar till nya. Elbilar är populära firmabilar, inte minst i storstäderna. Med lite tur kan du kliva in hos bilhandlaren och ha en hel uppsjö av bättre begagnade elbilsmodeller att välja bland.
För den som köper privat gäller det att själv hitta en säljare och undersöka bilen noggrant. Här ligger ansvaret till stor del på dig själv, så se till att ta god tid på dig. Försäkra dig om att alla tillbehör du behöver ingår. En god idé kan vara att spara säljarens annons vid ett köp. Det som står i annonsen är det som ska gälla. Säljaren ska aldrig i efterhand kunna hävda att det stod något annat eller att annonstexten är felaktig.
Se till att få full koll
Att köpa elbil begagnad är inte mer riskfyllt än att köpa en fossilbil i andrahand, men det ligger ändå på dig som köpare att kolla upp bilen ordentligt innan ett köp. Inte minst när det kommer till saker som kablar, garantier för batteriet etc.
Ha inte heller för bråttom. Tycker du att bilen saknar något eller hittar du inte den där bilen som lever upp till just dina krav? Våga vänta in marknaden. Du kan även berätta för bilhandlaren vad du söker eller saknar. Många gånger kan de hitta just den typ av begagnad elbil du letar efter.
Det finns många olika anledningar till att vi tittar efter en begagnad elbil. För en del kommer det vara den primära bilen, medan andra kommer ha den som andrabil. En del vill ha en elbil för arbetspendling och kunna ladda smidigt i hemmet, medan andra vill ha en elbil som klarar av långfärder och är snabb på att ladda på laddstation.
Om du sammanställer och redogör för dina egna behov, så kan du lättare hitta rätt och göra ett bra begagnatköp av din nygamla elbil.
När du är redo att köpa elbil
Andrahandsmarknaden för elbilar växer stadigt, då fler och fler inser fördelarna med en elbil.
Ta dig tid att undersöka begagnatmarknaden ordentligt. När du är redo att hitta elbilen du söker, se till att verkligen gå igenom bilen och dess vitala komponenter innan du slår till.
Med mina fem tips ovan kommer du förhoppningsvis kunna göra ett bättre och säkrare val.
Skribent, Ted Elvengrip
Källor